س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳

چشمه های آب‌گرم برگ برنده اردبیل در جذب گردشگران سلامت است

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی اردبیل گفت:چشمه های آب گرم برگ برنده اردبیل در جذب گردشگران سلامت است که میتواند مارا به یکی از قطب های گردشگری سلامت منطقه تبدیل کند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،حسن محمدی ادیب روز سه‌شنبه در جلسه کمیته گردشگری سلامت استان گفت: تشکیل کمیته ملی مشترک گردشگری نشان می‌دهد که این وجه از گردشگری با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور در سطح کلان مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت منحصر بفرد استان اردبیل از حیث برخورداری از مواهب طبیعی چه در حوزه آب‌های گرم و سرد معدنی، آب و هوای مطبوع و پاک و طبیعت کم‌نظیر، این استان می‌تواند در گردشگری سلامت در سطح بین‌الملل پیشرو و پیشگام باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اضافه کرد: در گذشته نیز استان اردبیل مورد توجه گردشگران سلامت منطقه قفقاز بوده و اقداماتی نیز در این حوزه انجام شده است به طوری که قبل از شیوع همه‌گیر کرونا این استان از مقاصد اصلی گردشگران سلامت بوده است.

محمدی ادیب آمار بالای تردد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال ۹۸ از پایانه مرزی بیله‌سوار با هدف درمان را امیدوار کننده خواند و گفت: در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌توان در گردشگری سلامت به نتایج مطلوب رسید.

فعالیت ۳۲ دفتر گردشگری سلامت در استان اردبیل

وی ادامه داد: استان اردبیل ۳۲ دفتر گردشگری سلامت و چهار بیمارستان دارای مجوز IPD دارد که این دفاتر و بیمارستان‌ها باید خدمات و برنامه‌های خود را برای پذیرش گردشگری سلامت ارتقا دهند و کمیته گردشگری سلامت استان این امور را باید پیگیری کند.

استان اردبیل ۳۲ دفتر گردشگری سلامت و چهار بیمارستان دارای مجوز IPD دارد که این دفاتر و بیمارستان‌ها باید خدمات و برنامه‌های خود را برای پذیرش گردشگری سلامت ارتقا دهند

به گزارش ایرنا استان اردبیل به سبب داشتن ده‌ها دهنه آبگرم معدنی به سرزمین چشمه‌های بهشتی معروف شده است اما این چشمه‌ها بیشتر به‌صورت سنتی و نیمه‌سنتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وجود ده‌ها چشمه آبگرم معدنی با خاصیت درمانی فرصت بی‌نظیری برای توسعه صنعت گردشگری در سطح کشور از جمله استان اردبیل ایجاد کرده، اما از این ظرفیت به شکل ابتدایی استفاده می‌شود و بخش درمانی و پزشکی آن همچنان مغفول مانده است.

آب‌های گرم استان اردبیل که منشاء آن آتشفشان خاموش سبلان است، بر اساس مطالعات علمی دارای خواص درمانی بی‌نظیری بوده و حتی استفاده سنتی از آنها نیز موجب تسکین درد و درمان بیماری‌های بسیاری می‌شود.

بیماری‌های عضلانی و استخوانی، رماتیسم، قلب، اعصاب و روان، چشم، زردی و پوست از جمله امراضی است که استفاده از آب‌های گرم معدنی استان اردبیل به درمان و تسکین آنها می‌انجامد.

مجتمع آبدرمانی سبلان سرعین ، آبگرم قره سو (اعصاب سویی)، چشمه گوز سویی (آب چشم)، آبگرم ژنرال (جنرال)، آبگرم گاومیش گلی، آبگرم پهنلو (پهن ‌سو)، آب درمانی بش باجیلار (پنج خواهران)، مجتمع آب درمانی سرعین ایرانیان، مجتمع هتل و آب درمانی قهوه سویی مهم‌ترین کانون‌های آب گرم سرعین است.

مشگین‌شهر هم در شمال اردبیل دومین شهر پر تعداد از نظر داشتن آب‌های گرم محسوب می‌شود، ‘ قینرجه، شابیل، موییل، قوتور سویی، نگین دودو، آخار باخار از جمله آبگرم‌های این شهرستان است.

سردابه در شهرستان اردبیل، قینرجه، سقزلو در شهرستان نیر و آبگرم خلخال سویی در شهرستان کوثر از جمله دیگر آبگرم‌های موجود در استان اردبیل به‌شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *