ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

کاروانسرای تاریخی شهر”آوه”در دست بازسازی قرار گرفت

مدیرکل گردشگری و صنایع دستی ساوه اعلام کرد به کمک اعتبارات اختصاص داداه شده کاروانسرای شهر آوه در دست بازسازی قرار گرفته است.

به گزارش توریسم اینترنشنال،«رضا ایاز» روز یکشنبه اظهار کرد: با توجه به اینکه سالانه اعتباری برای مرمت این بنای تاریخی مصوب می شود امسال نیز ۱۴ میلیارد ریال برای این اقدام تخصیص داده شده است.

وی اضافه کرد: امسال حجره‌ها، طاق ها و قسمت شاه نشین در قسمت شمالی این بنا که تخریب شده به طور اساسی مرمت خواهد شد.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه با بیان اینکه هم اکنون کارگاه مرمتی این بنا تجهیز شده است یادآور شد: کارشناسان میراث فرهنگی به منظور رعایت نکات حائز اهمیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روند مرمت نظارت دارند.
ایاز گفت: این اثر تاریخی مربوط به دوره صفویه بوده که به شماره ۳۴۸۹ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی یادآور شد: کاروانسرای آوه ساوه دارای پلان متقارن چهار ایوانی یعنی فرم کلاسیک یک کاروانسرا بوده و از بخش های مختلف حیاط مرکزی، ورودی، ایوان، حجره و شترخانه تشکیل شده است.
در دوره‌های گذشته و به‌ویژه در عصر صفویه شهر آوه بر سر راه کاروان ‌رو واقع بوده و این بر اهمیت این کاروانسرا در میزبانی از کاروانیان اضافه کرده است.
شهر آوه از توابع شهرستان ساوه در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان و در مسیر جاده قدیم ساوه – قم قرار دارد.
امسال برای مرمت ۱۰ آثار تاریخی این شهرستان از جمله مسجد جامع، بازار تاریخی، مسجد سرخ، تفرجگاه قیزقلعه‌سی و بقعه اشموئیل نبی ۵۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی تخصیص یافته است .
شهرستان ساوه دارای ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده بوده که تاکنون ۱۳۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *