پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳
خراسان شمالی

توسعه ظرفیت های خراسان شمالی در گرو صنعت گردشگری

استان خراسان شمالی با وجود دارا بودن صنایع دستی فراوان و جاذبه های گردشگری زیبا مورد بی توجهی مسئولین قرار گرفته و فراموش شده اند.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛  استان خراسان شمالی با پیشینه تاریخی بالاو آثار فراوان تاریخی و گردشگری فراوان خود از ظرفیت بالایی در حوزه جذب گردشگرو همچنین توسعه اقتصاد گردشگری دارا می‌باشد.

با توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان ماندگاری مسافران نیز در استان افزایش پیدا می‌کند. موضوعی که سال‌هاست مسئولان استان به آن اشاره دارند اما متاسفانه اتفاقی در این زمینه رخ نداده است. همچنین با اشاره به سفر تاریخی مقام معظم رهبری به استان که تاکید داشتند اگر درصد ناچیزی از این سفرها را میزبانی کنیم٬ تحول عظیمی در حوزه کسب وکار و معیشت مردم ایجاد می‌شود و باید توجه اساسی به این مقوله شود.

وجود آثارتاریخی و گردشگری و صنایع دستی فراوان از جمله عمارت مفخم، آئینه خانه مفخم،حسینیه جاجرمی، پارک باباامان، پارک بش قارداش و چندین مکان دیگر تنها بخشی از ظرفیت توریستی و گردشگری استان است که متاسفانه در سایه عدم توجه مسئولان دولت‌های گذشته مربوطه و بی مهری‌ها دچار فراموشی و بعضا تغییر کاربری‌ها شده است.

با اندک توجه و برنامه ریزی مسئولان مربوطه می‌توان از این ظرفیت ویژه در راستای معرفی استان و همچنین کمک به اقتصاد و اشتغال استان  گام‌های بزرگی برداشت.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی نقش مهمی در توسعه گردشگری دارد

علی کاظمی معاون سابق گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی تقویت مجتمع‌های جاده‌ای را لازمه توسعه گردشگری در استان بیان کرد و گفت: یکی از برنامه‌های قابل اجرا در کوتاه مدت، ایجاد و تقویت مجتمع‌های خدماتی بین راهی در استان است که باید با ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران در راستای تقویت این ظرفیت گام برداریم.

وی تصریح کرد: باید با تدوین برنامه جامع در راستای تقویت این مجتمع‌‌ها گام برداریم تا در آینده نزدیک و با فعال شدن این ظرفیت شاهد توسعه هر چه بیشتر گردشگری باشیم. یکی از بسترهای بهره‌مندی اقتصادی از مسافران، فروش محصولات کشاورزی و تولیدی در حاشیه جاده‌ها و ورودی شهرها است اما در این باره مشکلات متعددی برای روستاییان و افرادی که در حاشیه جاده نسبت به فروش محصولات خود مبادرت دارند، وجود دارد که باید در جهت کاهش این مشکلات اقداماتی انجام گیرد.

وی افزود: بارها پیشنهاد و پیگیری شده تا مکانی برای فروش محصولات محلی در حاشیه جاده‌ها مشخص شود اما هنوز این امر به انجام نرسیده است.

کاظمی با اشاره به اینکه یکی از نقاط قوت خراسان شمالی برای جذب گردشگر، آب و هوای خوب و مناسب آن است، افزود: این آب و هوا برای مردم ایران بسیار جذابیت دارد. اما با توجه به اینکه بیشترمردمی که قصد عزیمت به مشهد را دارند عمدتا با هواپیما سفر می‌کنند از این رو استان خراسان شمالی با همه قابلیت‌هایش، سهمی از سفر آنان ندارد.

کاظمی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های استان، به آینده گردشگری استان می‌توان امیدوار بود، اظهار داشت: سهم خراسان شمالی در استفاده از ظرفیت فضای مجازی که امروزه بسیار نقش مهمی در توسعه این صنعت دارد متاسفانه بسیار کم می‎باشد و امیدواریم با ورود دستگاه‌های متولی امر و همچنین ظرفیت های مردمی این مهم نیز محقق شود.

رونق صنعت گردشگری در گرو تقویت زیرساخت های استان است

یکی فعالان حوزه گردشگری با اشاره به مشکلات و کمبودهای موجود در این حوزه اظهار داشت: یکی از مشکلات حوزه گردشگری در استان وجود تورهای غیر بومی در استان است که در سایه عدم حمایت از تورهای بومی و داخلی استان این تورها اقدام به فعالیت در استان می کنند که عدم پاسخگویی مناسب این تورها به گردشگران موجب نارضایتی در بین گردشگران شده است.

رضایی با اشاره به لزوم تقویت تورهای داخلی افزود: شرکت‌های گردشگری بومی در استان با مشکلات مالی مواجه هستند چراکه یک شرکت گردشگری باید به لحاظ تجهیزات تکمیل باشد. همچنین برای برگزاری این تورها همچون تور طبیعت گردی یک شرکت گردشگری به تجهیزاتی همچون اتوبوس، مینی بوس و یا ون نیاز دارد اما تمام شرکت‌های گردشگری استان این ضعف را دارند.

وی با اشاره به ضعف اساسی در زیر ساخت‌های استان در حوزه گردشگری گفت: نبود جاده مناسب، لغو مکرر پروازهای فرودگاه و نبود خط ریلی از دیگر عوامل تاثیر گذار بر ورود گردشگران به خراسان شمالی است.اگر این زیرساخت‌ها در استان فراهم شود تعداد تورهای گردشگری برگزار شده در داخل استان نیز افزایش می‌یابد وشاهد رونق بیش از پیش صنعت گردشگری در استان می شویم.

خراسان شمالی بیشتر جاذبه‌های گردشگری را دارا می‌باشد

احمد گرایلی مدرس اقتصاد دانشگاه ظرفیت عظیم گردشگری خراسان شمالی را قطعه فراموش شده پازل توسعه استان دانست و افزود: خراسان شمالی ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های سیاحتی ایران را دارد اما لازمه آن توجه به صنعت گردشگری و معرفی جاذبه‌های استان در سطح ملی است.

این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه افزود: خراسان شمالی بیشتر جاذبه‌های گردشگری از کویر تا جنگل و کوهستان و آثار باستانی را دارا می‌باشد. استان دارای دومین شهر خشتی و گلی ایران است اما متاسفانه برای معرفی این جاذبه‌ها اقدامات چندانی انجام نشده یا مقدار آن٬ آنقدر کم بوده که به توسعه استان منجر نشده است.

وی گفت: ظرفیت‌های  بزرگی همچون آب گرم روستای ایوب٬ آینه خانه مفخم، حسینیه جاجرمی مانند بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری در استان‌های دیگر، می‌تواند موتور توسعه استان را به گردش درآورد اما متاسفانه مسئولین این منطقه هنوز هم با همان شکل قدیمی و بدون نگاه گردشگری به کار خود ادامه می‌دهند.

گرایلی در پایان با اشاره به ظرفیت اقتصادی که گردشگری می‌تواند برای استان رقم بزند، افزود: ورود و حضور یک گردشگر در استان می‌تواند تولید درآمد قابل توجهی برای استان داشته باشد اما به شرطی که این گردشگر را در استان نگه داشته و ظرفیت‌های استان را به او معرفی کنیم. حال با نگاه به آمار بیش از ۲۰میلیون مسافری که سالانه از استان عبور می کنند، نقش اقتصادی صنعت گردشگری برای استان کاملا روشن می شود.

بیشتر بخوانید:

مرمت ارگ تاریخی دولت‌آباد اسفراین آغاز شد

کشف ۴ کوزه سفالی دوره ایلخانی در شهرستان بجنورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *