پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳
قدیمی ترین سنگ قبر کوفی

رونمایی از قدیمی‌ترین سنگ قبر کوفی

به گفته مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از قدیمی ترین سنگ قبر کوفی رونمایی شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ علی‌اصغر نوروزی در آئین رونمایی از کتیبه‌های تاریخی سنگی صدر اسلام در چهارمحال و بختیاری گفت: تعدادی سنگ قبر و کتیبه در موزه باستان‌شناسی شهرکرد مورد مطالعه قرار گرفت و پس از مطالعه‌های علمی، شناخت کافی نسبت به آن پیدا و ارزش مادی و معنوی آن‌ها مشخص شد.
او افزود: هم‌اکنون قدیمی‌ترین سنگ قبر موجود در موزه باستان‌شناسی شهرکرد متعلق به قرون صدر اسلام و سنگ قبر کوفی است.
نوروزی تصریح کرد: یکی از این سنگ قبر‌ها متعلق به فردی به‌نام «هارون بن موسی» بوده که در قرن دوم هجری از دنیا رفته و از محل امام‌زاده باباپیراحمد شهرستان سامان کشف شده است. این سنگ قبر از لحاظ قدمت و به‌لحاظ سادگی نوشتار در تاریخ تحولات خط عربی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نمی‌توان نمونه قدیمی‌تر آن را در هیچ یک از موزه‌ها، مجموعه یا مقاله‌های منتشر شده پیدا کرد. این سنگ به قرون اولیه هجری تعلق دارد.
مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: اطلاعات زیادی از این سنگ قبر به‌دست آمده است برای مثال این که زبان عربی چه زمانی به ایران و چهارمحال و بختیاری وارد و از آن استفاده شده و دیگر این که شخص متوفی را معرفی می‌کند.
او همچنین گفت: چند سنگ قبر دیگر نیز مطالعه شد که آن‌ها هم متعلق به قرون اولیه اسلام هستند و از نظر خط، ادبیات و نثری که دارند بسیار قابل توجه است.
آقای نوروزی از کشف سنگ قبر دیگری با عنوان «محمد بن روزبه» ­در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ ­خبر داد و گفت: خاندان روزبه نیز در قرون اولیه اسلام در منطقه زاگرس می‌زیستند که بسیار بزرگ و وسیع بودند تا جایی که منطقه زاگرس شامل چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شرق خوزستان در سیطره آن‌ها بوده است و پس از درگیری خاندان روزبه با خلفای وقت، کنترل سیاسی منطقه از دست آن‌ها خارج می‌شود، اما به احتمال قوی کماکان تا قرون بعد شواهد آنان را می‌توان باز شناخت.
او با اشاره به دو کتیبه و سنگ قبر دیگر که ازمسجد جامع فرخ‌شهر ­شهرکرد کشف شده است، افزود: این سنگ‌ها و کتیبه‌ها مربوط به دوران صفویه بوده که یکی از آن‌ها در زمان شاه عباس و دیگری در دوران شاه سلطان حسین صفوی نگارش شده است. براساس مطالعه‌های انجام شده بر روی این سنگ‌ها و کتیبه‌ها مشخص شد فرامین مهم دینی و حکومتی بر روی آن‌ها حکاکی و در شهر‌های مهم و انگشت شمار نصب می‌شده است.
نوروزی تصریح کرد: خروجی مطالعه تمامی این کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌ها و آوار تاریخی منطقه تدوین مستند تاریخ کهن استان چهارمحال و بختیاری خواهد بود.
او گفت: ­میراث‌فرهنگی با فرهنگ هر کشور یا منطقه در ارتباط بوده و فرهنگ هم مقوله‌ای با صد‌ها تعریف است. فرهنگ، مجموعه دستاورد‌های معنوی و در مقابل آن، تمدن، مجموعه دستاورد‌های مادی بشر در طول تاریخ تعریف می‌شود.
در میراث‌فرهنگی با روح، جسم، گویش، پوشش و دست‌ساخته‌های یک انسان مواجه هستیم.
نوروزی گفت: هر کدام از ما دارای یک شناسنامه شخصی هستیم که به‌واسطه آن از دیگران بازشناخته می‌شویم و میراث‌فرهنگی به‌عنوان شناسنامه جمعی و ملی ما مطرح است که تاریخ و فرهنگ این کشور را معرفی می‌کند. در ایران فراز و فرود در دوران پیش و پس از اسلام وجود داشته و بعضی از این آثار می‌تواند به تنهایی با تمامی آثار تاریخی و باستانی برخی کشور‌های همسایه برابری کند.
او ­افزود: بسیاری از تاریخ منتقل شده به ما، سینه به سینه و شفاهی بوده و اهمیت میراث‌فرهنگی به‌لحاظ ارزش دیداری نیست بلکه از نظر اطلاعات مستندی است که از دوره خود به ما منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دبیرخانه “شهرکرد شهر ملی نمد” آغاز به کار کرد

احداث بازارچه‌ صنایع دستی لردگان در دستور کار است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *