س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳
مدیریت اولین میز گردشگری معنوی کشوری به یزد

مدیریت اولین میز گردشگری معنوی کشوری به یزد واگذار شد

در اولین جلسه میز گردشگری معنوی کشوری که مدیرت به شهر یزد واگذار شده است به بررسی پرونده ثبت ملی آیین های مذهبی از جمله آیین نخل برداری پیگیری خواهدشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛گردشگری معنوی مذهبی ظرفیت بسیار ارزشمندی است که سالهاست یزد و مدیران و متولیان روی ان حساب باز کرده‌اند، تنوع رویدادهای مذهبی و  آیین‌ها و مراسم‌ها یکی از دلایلی است که منجر شده تا گردشگری معنوی و مذهبی یزدیها در سراسر کشور متفاوت باشد، از طرفی گستردگی برگزاری این مراسم با حضور جمع بسیار زیادی از مردم  یکی دیگر از دلایلی است که منجر شده تا عزاداری‌ یزدی‌ها بیشتر از سایر نقاط کشور توجه برانگیز باشد.

اما یکی از دیگر ویژگی‌هایی که یزد را در عزاداری‌ها متفاوت کرده، نوع و سبک عزاداری در قالب مداحی و مدیحه سرایی است، المان‌هایی مانند نخل، علم، زنجیرزنی، سینه زنی و …. با وجود گروه‌های بزرگ و هماهنگی ما بین این افراد خودش دلایل مهمی است که از دیگر کشورها و استانها برای شرکت در عزاداریهای یزد حاضر شوند.

اما این ظرفیت تاکنون چگونگی مورد بهره برداری قرار گرفته است؟ شاید اوایل متوجه ظرفیت غنی گردشگری معنوی و مذهبی نشده بودیم اما کم کم با علاقمند شدن گردشگران خارجی و حضور هدفمند این گردشگران برای شرکت در مراسمهای متعدد مذهبی یزد به خصوص نخل برداری به این باور رسیدیم که سبک عزاداری یزدیها و سوز و گداز این نوع عزاداری‌ها برای گردشگران خارجی بسیار جالب توجه و تامل برانگیز است.

البته زمانی که مصادیقی مانند نذر کردن گردشگران خارجی و گریه ها و هم نوایی انها با عزاداریهایمان را دیدیم به یقین رسیدیم که عزاداریهایمان یک راه برای دعوت گردشگران، مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی است.

هرساله برنامه‌های متعددی توسط فعالان گردشگری در قالب کمیته گردشگری معنوی و مذهبی انجام می‌شود که امسال نیز طبق معمول یزد در این حوزه ورود کرده است اما امسال یزد پس از ۱۵ سال فعالیت استانی، صاحب میز گردشگری معنوی مذهبی کشور شد.

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این‌که اولین میز گردشگری معنوی مذهبی با هدف برگزاری تورهایی ویژه گردشگران خارجی در محرم و تاسوعا و عاشورا تشکل شد، اظهار کرد: استانهای زنجان، یزد، اصفهان، اذر بایجان شرقی، اردبیل و خراسان رضوی و قم برنامه های خود را برای این ایام ارائه دادند.

وی با بیان این‌که تنوع برنامه‌ها در استانها متفاوت است، افزود: برنامه‌ریزی خاصی برای گردشگران تدارک دیده شده و از اشکذر و میبد و اردکان در این موضوع همکاری دارند در اصفهان شهر کاشان برنامه‌ریزی خاصی را انجام داده است و شهرهای اردستان و نطنز و دیگر شهرهایی که برنامه‌های ایینی دارند نیز مقرر شد تا فعالیت کنند.

فاطمی با بیان این‌که در استان زنجان با توجه به گستردگی برنامه و تعداد مهمانان خارجی که شاخص هستند برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای گردشگران خارجی و داخلی ایجاد شده است، گفت: برنامه‌ریزی کردیم تا مهمانان را از تهران با قطار به زنجان ببریم البته در آذربایجان شرقی هم در خصوص آیین‌های ویژه مانند شاه حسین که ثبت فهرست آثار ملی شده برنامه ریزی کردند.

این مسئول به برنامه‌های ویژه خراسان رضوی برای تورهای گردشگران خارجی اشاره و تصریح کرد: آذربایجان غربی هم برنامه‌ریزی‌های خاص خود را دارد تا در تاسوعا و عاشورا هم بازدیدهایی را از سوگواره‌های عاشورایی ما داشته باشند.

اولویت پیگیری پرونده ثبت جهانی نخل برداری

مهدی رجایی‌فر، مسئول میز گردشگری معنوی مذهبی کشور نیز با بیان این‌که برگزاری منسجم آیین‌های مذهبی استان‌ها با هدف برگزاری تورهای گردشگری خارجی و شرکت در این آیین‌ها در دستور کار است، اظهار کرد: یکی از مهمترین رویکردها و برنامه‌هایی که در دست پیگیری قرار دادیم پیگیری ثبت ملی و ثبت جهانی برخی از آیین‌های مذهبی هر استان است که در خصوص یزد پیگیری پرونده ثبت جهانی نخل برداری در اولویت قرار دارد.

وی با بیان این‌که استانها باید این ظرفیت‌ها را برای پیگیری به ما اعلام کنند، گفت: در قالب این میز گردشگری برنامه های متعدد را به صورت گروهی متشکل از استانهای متعدد کشورمان جلو خواهیم برد.

رجایی‌فر در خصوص برخی از برنامه‌های دیگر این میز گردشگری تصریح کرد: علاوه بر اطلاع رسانی و برنامه ریزی برای رویدادهای مختلف گردشگری برخی از استانها اقدامات مختلفی مانند ویزیت رایگان بیماران در حسینیه‌ها، برگزاری ایینهای مختلفی همچون چک چکو، برگزاری بزرگترین تعزیه میدانی کشور، حضور تیم ملی تکواندو عراق به همراه سرمربی و نائب رییس غدراسیون تکواندو عراق در حسینیه اعظم، ایینهایی همچون پوش کشی، توزیع نذری و … جزو برنامه‌هایی است که اطلاع رسنی و هماهنگی برای شرکت در انها نیز وجود دارد.

گفتنی است ایجاد این میز گردشگری فرصت بسیار مهمی برای مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی است و باید برای استفاده از این فرصت به خوبی برنامه‌ریزی کرد.

بیشتر بخوانید:

واکنش یونسکو به خسارت های سیل در بافت های تاریخی یزد

کشف آبراهه‌ در اقامتگاه زیرزمینی ابرکوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *