چ٫ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۴۰۳

دانشمندان چینی موفق شدند افکار انسان را به فایل صوتی تبدیل کنند

دانشمندان چینی که ماه هاست در حال کارکردن روی هماهنگ سازی رایانه و مغز هستند موفق شدند با ساخت یک ماشین افکار انتسان را به فایل صوتی تبدیل کنند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،محققان در این مطالعه از نشانه های فعالیت مغزی عصبی استفاده کردند. بدین ترتیب توانستند گفتار مصنوعی تولید کنند که به آن ترکیب گفتار نیز گفته میشود. در این ابداع از روشی با نام الکترو کورتیکوگرافی استفاده شده است. در ابن روش بوسیله الکترودهای کاشته شده در مغز می توان سیگنال های مغزی را به صورت مستقیم از قشر مغز دریافت کرد.

محققان در مورد این روش می گویند: در حالت کلی هجای آهنگی را می توان به صدای لحن و پایه مستقل تقسیم کرد. بنابراین ما تصور کردیم این دو جدا از فعالیت عصبی قابل رمزگشایی است. سپس به جای آن گفتار آهنگین تنها توسط ترکیب لحن رمزگشایی شد و بعد هجای پایه به آن اضافه شد.

پژوهشگران در آزمایش های انجام گرفته تلاش کردند تا تولید و شناسایی لحن و آهنگ را با استفاده از الگوریتم های شاخد فعالیت های عصبی تقویت کنند. در این مطالعه یک مدل شبکه عصبی ماژولار طراحی شد که در آن امکان رمزگشایی لحن و هجای پایه به صورت موازی وجود دارد. در نهایت نیز گفتار با کمک ترکیب خروجی های ماژول های لحن و هجا ایجاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *