ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

کشف یک شی تاریخی ۵۰۰ ساله در زنجان

معاون رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی زنجان اعلام کرد: باستان شناسان موفق به کشف یک کوزه باستانی، مربوط به دوران صفویه شده‌اند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به کشف خمره سفالی در تاریخ ۲۸ شهریور ماه سال جاری در عملیات حفاری آبفا در یکی از محلات بافت تاریخی شهر زنجان اظهار داشت: این خمره مورد ارزیابی کارشناسان معاونت میراث فرهنگی قرار گرفت و قدمت آن به قرن‌های میانی اسلام باز می‌گردد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: پس از بررسی کارشناسی ظرف سفالی توسط کارشناسان معاونت میراث فرهنگی مشخص شد که خمره سفالی مربوط به قرن‌های میانی اسلامی است.

وی گفت: با توجه به شباهت فرم ظرف سفالی به دوره سلجوقی و ایلخانی و همچنین کشف تعدادی ظروف سفالی در مرکز شهر در سالهای گذشته؛ این خمره کشف شده مربوط به دوران سلجوقی است. محمد پور افزود: ارتفاع این خمره که خوشبختانه سالم از عمق ۳ متری به دست آمده، ۹۳ سانتیمتر بوده و به روش فتیله‌ای و بسیار زیبا و متناسب ساخته شده است. این خمره کشف شده جهت چال کردن مواد غذایی در قرن‌های گذشته  استفاده می شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بیان کرد: این خمره سفالی، ارزش فرهنگی و مطالعاتی زیادی را داشته است که نحوه و سبک زندگی انسان‌ها را در سالهای دور مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون آثار منقول ارزشمندی از دوره سلجوقی در شهر زنجان کشف شده است، تصریح کرد: ولی فعلا شواهد و یافته‌های معماری از قرن‌های گذشته در داخل شهر مشاهده نشده است.

محمدپور گفت: در پایان از همشهریان عزیز درخواست دارم چنانچه در حین گود برداری یا حفاری جهت ساخت و ساز به آثار و شواهد تاریخی برخورد کردند سریعا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در جریان امر قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *