ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳
کفه نمک ترکان

کفه نمک هرابرجان جاذبه ای برای گردشگران یزد

دریاچه فصلی نمک هرابرجان از جمله جاذبه های گردشگری طبیعی استان یزد می باشد که به دنبال بارش های مناسب امسال پرآب شده و گردشگران را به این منطقه کشانده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال،جاذبه‌های فصلی در بسیاری از نقاط کشورمان می‌توانند گردشگران زیادی را به سمت خود هدایت کنند، از پرندگان مهاجر در تالاب‌ها گرفته تا رودخانه‌ها و چشمه‌های فصلی، باغات و دشت‌هایی با پوشش‌های گیاهی خاص همواره یکی از جاذبه‌های مهم کشورمان به شمار میرود.

یکی از مسائلی که امروزه بسیار مورد توجه است نقش این ظرفیت‌های طبیعی و غیرطبیعی در جذب گردشگران و برنامه ریزی برای بهره برداری از این ظرفیت هاست یکی از مهمترین مصادیقی که در این حوزه وجود دارد زاینده رود اصفهان است که هر ساله با پر اب شدن خیل عظیمی از گردشگران را به سمت و سوی خود میکشاند و اقتصاد منطقه از ان منتفع میشود.

اما استان یزد هم از چنین جاذبه‌هایی بی‌بهره نیست، غربالبیز، دره گاهان و مصادیق دیگری از رودخانه های فصلی و باغات فصلی میوه و دشت های متعدد منجر به برنامه ریزی هم وطنان و هم استانی ها برای سفرهای کوتاه و چند روزه میشود یکی از این جاذبه ها که کمتر شناخته شده است را می‌توانیم دریاچه فصلی نمک هرابرجان بدانیم.

این دریاچه که تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری در دهستان هرابرجان شده براثر بارش‌های فصلی تشکیل می‌شود، البته این دریاچه در گذشته یکی از مهم‌ترین منابع تأمین نمک مردم بومی بوده اما در سال‌ها و دهه‌های اخیر به علت بارش کم باران در مواقع بسیار کمی تشکیل شده است.

این دریاچه در امتداد شمال جغرافیایی دهستان قرار دارد که از نزدیکی و مجاورت مبارکه در نزدیکی مروست تا روستاهای ترکان، هرابرجان، حسن آباد، رحمت آباد و نزدیکی شهرستان هرات قرار دارد. این دریاچه از یک بعد دیگر نیز مرز میان استان یزد و کرمان نیز است.

جالب است که به گفته مردم بومی و محلیان، این دریاچه علاوه بر تامین نمک دارای پوشش گیاهی متعددی در نزدیکی خود بوده که عمدتا گیاهان دارویی بوده است و  از ان استفاده میکردند.

امسال برای بهره برداری بهتر از این جاذبه زیبا و طبیعی در یزد برنامه ریزی شد و مردم محلی با محوریت شورا و دهیاری برنامه‌های متنوعی را تعریف کردند که شامل پرواز بادبادک‌ها، والیبال ساحلی و عرضه غذاهای محلی بود.

این دریاچه که به «کفه نمک ترکان» معروف است، توانسته به یکی از جاذبه‌های فصلی این منطقه تبدیل شود و اقتصاد این منطقه را با برنامه ریزی هدفمندتر مورد توجه قرار دهد.

دریای ترکان دیروز کفه نمک امروز

کرامت یزدانی، نویسنده کتاب ترکان نیز در خصوص این جاذبه طبیعی و فصلی اینگونه گفته است که؛ « در کفه نمک با نام علمی پالایا از آثار طبیعی و بی نظیر روستای ترکان است که از گذشته تاکنون به شکل سنتی و به عنوان معدن نمک مورد بهره برداری قرار گرفته است.

معدن نمک روستای ترکان در ۱۲ کیلومتری شرق این روستای هفت هزار ساله قرار دارد و این پهنه با وسعت ۳۰هکتار موجب پدید امدن چشم اندازی زیبا از طبیعت بیابانی کویری و روسبات تبخیری نمک شده است.

کفه نمک دشتی است که در ان پستی و بلندی خاصی دیده نمیشود و از نظر علمی در ناحیه گرم و خشک قرار گرفته و گونه های گیاهی شور پسندی مانند اشلون، سیاه شور، طاق، شوره و گز و … رشد می‌کنند و حیواناتی مانند گزار، شغال و سگ گرگ در این کفه نمک دیده میشود.

زمانی که انباشته نمک شرایط باتلاقی نداشته باشد کفه نمک میشود و علت آن هم همین است، در استان یزد کفه های نمک مشهوری مانند عقدا، ابرقو، ترکان و … را داریم که معروفند.

جلوه های بی نظیر بلورهای نمک در شن زارها خیلی زیبا هستند و علاوه بر زیستگاه طبیعی تبدیل به یک فضای منحصر بفرد شده است. این نمک در گذشته اقتصادی بای این شهر بوده و به فروش میرفته است و در گذشته دریاچه بزرگی بوده که به هرات و کرمان وصل میشده و اسم قدیم ورکانه یا ترکان یعنی شهر کنار آب است که در آثار ان نشان میدهد که این جا بازمانده دریایی بوده و قابلیت کشتی رانی بوده است و در دوره اشکانیان این ظرفیت وجود داشته است.»

بیشتر بخوانید:

صدور ویزای فرودگاهی در یزد به زودی

آغاز ثبت نام رشته هتل داری در اولین هنرستان مرمت ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *